• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

IndeDagelijksePraktijk

  • Home
  • Wie ben ik
    • Over mij
    • Belangstelling voor autisme
    • De inhoud van mijn koffer
  • Autisme
    • Autismebegeleiding
    • Brain Blocks
    • Wat is autisme
    • Omgaan met autisme
    • Hoogsensitiviteit versus autisme
  • Kinderen en jongeren
    • Coaching kinderen en jongeren
    • Wat is hoogsensitiviteit
    • Omgaan met hoogsensitiviteit
  • Ouders
    • Ouderbegeleiding
    • Opvoed opstellingen
    • Access the Bars
  • Praktisch
    • Van vraag tot actie
    • Praktische informatie
    • Tarieven
    • Privacy en aansprakelijkheid
  • Contact
    • Contactformulier
  • Agenda
    • Agenda
  • Blog
    • Blog

Brain Blocks

Het ontstaan van Brain Blocks

Brain Blocks is een materiaal dat is ontwikkeld door Stephan van de Ven.

Als psychomotorisch therapeut zag hij veel kinderen en jongeren met een vorm van autisme. Er ontstond de behoefte om een hulpmiddel te ontwikkelen dat de werking van ‘het brein’ visueel kon maken. Om zo te kunnen praten over de werking van ‘het brein’ en over de verschillen tussen een brein met en zonder autisme. Dit verschaffen van inzicht (psycho-educatie) was aanvankelijk een belangrijk doel. Doordat er materiaal (blokjes, bolletjes, staafjes) wordt gebruikt, kan iedereen in de omgeving van iemand met autisme op dezelfde manier uitleg krijgen. Er kan op een visuele en laagdrempelige manier uitgewisseld worden over hoe ‘het brein’ werkt en wat het ‘brein’nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Zo onstaat er ook makkelijker begrip bij ouders, broertjes, zusjes, partners, leerkrachten.

Breder inzetten van Brain Blocks

Inmiddels wordt het weken met Brain Blocks ook op veel andere manieren toegepast, ook in het werken met mensen zonder autisme, adhd, of andere etiketjes. Steeds als er een vraag of een behoeft is om wederzijdse interactie bespreekbaar te maken, kan het materiaal een hulpmiddel zijn om een gesprek te laten ontstaan en vanzelf helderheid en verdieping te krijgen.

Vier doelstellingen

Op zijn site noemt Stephan  van de Ven de vier belangrijkste doelstellingen van het werken met Brain Blocks:
– werken aan de ik-ander differentiatie
– werken aan belemmerende overtuigingen
– psycho- educatie
– communicatie

Wanneer?

In de praktijk heb ik altijd de Brain Blocks bij de hand. Ik gebruik ze regelmatig met kinderen en jongeren met autisme of adhd en hun ouders, om inzicht te geven in de werking van het ‘brein’, in waarom overprikkeling, boosheid, onrust of afhaken kunnen ontstaan. Dit geeft handvatten om samen te zoeken naar mogelijkheden hier (makkelijker) mee om te gaan.

Ik gebruik de Brain Blocks bij sommige kinderen/jongeren bij elke sessie met als doel om wat er in hun hoofd omgaat zichtbaar en bespreekbaar te maken. Op deze manier komt er een uitwisseling tot stand die anders niet of veel lastiger zou plaatsvinden.

zie ook de site: brainblocks.com

Top
Contact
pat2013-3

Contactgegevens

Patricia Vreeburg
IndeDagelijkse Praktijk

Icon label
Icon label

06-12771458
pkortvree@yahoo.com
KvK: 27374622

Agenda

Logo autismevriendelijk
OPV logo erkend coach groen

Copyright © 2023 IdDP